ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از تخصصی ترین روش ها برای درمان انواع مشکلات دندانی و فکی اعم از به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها، فاصله بین دندانی، جلو و عقب رفتگی فک بالا و پایین و ... است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست در آن به درمان انواع مشکلات دندانی و فکی می پردازد.

ناهنجاری های قابل درمان با ارتودنسی

از جمله ناهنجاری های که با ارتودنسی قابل درمان هستند عبارتند از:

  • به هم ریختگی دندان ها؛
  • روی هم رفتگی دندان ها؛
  • فاصله بین دندان ها؛
  • کج بودن دندان ها؛
  • جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین؛

انواع ارتودنسی دندان

انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز دسته بندی های مختلفی دارند.  

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت به آن دسته از تجهیزات ارتودنسی گفته می شود که می بایست تا پایان طول درمان بر روی دندان های بیمار متصل باقی بماند. از ارتودنسی ثابت برای درمان انواع مشکلات دندانی حتی شدیدترین آنها  استفاده می شود.

روش های مختلف ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • ارتودنسی فلزی
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی که همچنان نیز جزء رایج ترین روش های ارتودنسی می باشد. همان طور که از نام ارتودنسی فلزی پیداست در آن از براکت ها و سیم های فلزی استفاده می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی کاملا شبیه ارتودنسی فلزی است و تنها تفاوت آن در جنس براکت ها است. در ارتودنسی سرامیکی به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی و شفاف استفاده می شود و نوعی ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی پشت دندانی

در ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال براکت های فلزی به جای اینکه به جلوی دندان ها متصل شوند به بخش داخلی دندان ها متصل می شوند و کسی متوجه وجود تجهیزات ارتودنسی در دهان شما نمی شود و این مدل هم نوعی ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است که در این روش از تجهیزات و براکت های متحرک استفاده می شود. بیمارانی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند به راحتی می توانند در زمان غذا خوردن، آشامیدن،  مسواک زدن و  نخ دندان کشیدن دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنند. البته یکی از نکات بسیار مهم در زمان استفاده از ارتودنسی متحرک این است که نتیجه درمان کاملا وابسته به همکاری شما با متخصص ارتودنسی دارد و در صورتی که کمتر از 20 الی 22 ساعت از بریس های ارتودنسی استفاده کنید، نتیجه ای دریافت نخواهید کرد. 

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.