عوارض ارتودنسی چیست؟

همان طور که می دانید ارتودنسی دندان بهترین روش برای درمان ناهنجاری های دندانی و فکی است اما آیا می دانید عوارض ارتودنسی چیست؟ از جمله عوارض ارتودنسی دندان عبارتند از:

زخم شدن زبان و بافت نرم لثه

در صورتی که شما کاندیدای ارتودنسی فلزی باشید ممکن است سیم ها و براکت های فلزی باعث زخم شدن زبان و بافت نرم لثه شود. البته نمی توان این مشکل را جزء عوارض ارتودنسی دانست چرا که این حساسیت تنها در روزهای اولیه درمان اتفاق می افتد و با تنظیم کردن مجدد براکت ها این مشکل حل می شود.

پوسیدگی دندان

یکی از عوارض ارتودنسی دندان، پوسیدگی دندان است که تنها در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به خصوص زمانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می شود رخ می دهد. زیرا در هنگام استفاده از این نوع تجهیزات ارتودنسی، فضای بین براکت ها و بریس های ارتودنسی محل مناسبی برای تجمع مواد غذایی و باکتری هاست و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال پوسیدگی دندان و تغییر رنگ دندان ها وجود دارد.

بیماری های لثه

تقریبا اکثر عوارض ارتودنسی دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان است که بروز بیماری های لثه هم از این قاعده مستثنی نیست. شما در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را در طول ارتودنسی رعایت نکنید ابتدا دندان های شما پوسیده می شوند و در نهایت بیماری های لثه گریبان گیر شما می شوند. البته این عارضه در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک کمتر اتفاق می افتد.

تحلیل مینای دندان

یکی از عوارض نادر ارتودنسی دندان، تحلیل مینای دندان است. معمولا متخصصین ارتودنسی به منظور جلوگیری از بروز این عارضه استفاده از دهانشویه های ارتودنسی را پیشنهاد می کنند.

واکنش های آلرژیک

واکنش آلرژیک به تجهیزات ارتودنسی، یکی دیگر از عوارض نادر ارتودنسی دندان است.

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان در طول ارتودنسی هم بسیار کم رخ می دهد و تا به امروز علت آن مشخص نشده است.

کلام آخر

ارتودنسی دندان یکی از تخصصی ترین روش ها برای مرتب کردن دندان های نامرتب است و مزایای ارتودنسی دندان بسیار بیشتر از عوارض آن است. از جمله عوارض ارتودنسی دندان می توان به پوسیدگی دندان ها، تحلیل ریشه دندان، بیماری های لثه، واکنش های آلرژیک، تغییر رنگ دندان، زخم شدن لثه و زبان و ... است که اکثر این عوارض در صورت انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی قابل کنترل هستند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.